VoIP - IP TELEPHONY ?
Modern dünyamızın ilk telekom cihazı olarak kabul edilen telefonun
mucitleri bugün geldiğimiz noktayı hayal etmişler miydi acaba? Peki ya
20 nci yüzyılın en önemli sosyal ve teknolojik fenomeni Internet in
kaşifleri getirdikleri yeni dünya düzeninin farkındalar mıydı? Günümüz
insanın vazgeçilmezleri telefon ve Internet telekomünikasyon ve biliŞim
teknolojilerinde yeni bir çığır açtılar ve kimse bunun dışında
kalamayacak IP telefon.
PSTN (Public Switched Telephony Network) olarak isimlendirilen hepimizin
bildiği ve tüm dünyada en çok kullanılan servis, en basit anlatımıyla 1
çift bakır kablo üzerinden yalnızca ses haberleŞmesi yapmamızı sağlayan
telefon Şebekesidir. Ancak günümüzde haberleşme salt telefon
görüşmesinden ibaret değildir. Kurumsal kaynak planlaması (ERP) ve
müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) paketleri için kiralık data
hatları/frame relay, video haberleşmesi için ISDN, televizyon için uydu
alıcılar, radyo için antenler, telefon haberleşmesi için ISDN-PSTN,
e-mail için Internet kullanılmakta. Farklı uygulamalar ve bu farklı
uygulamalar için farklı servisler. Bu durumun doğal sonucu olarak da
bireyler veya Şirketler için her bir servisin karşılığı olarak artan
yatırım ve yönetim maliyetleri en önemlisi ayrı ayrı aylık işletme-kira
giderleri.İşte tüm bu uygulamaların ortak lisanı IP
IP telefon nedir ve neden kullanılmalıdır? sorularının cevaplarını hem
bireysel kullanıcılar hem de kurumsal kullanıcılar açısından
değerlendirelim.
Bireysel kullanıcı için IP telefon daha ucuz telefon görüşmesidir. Hatta
Internet kullanıcıları için ICQ, MSN gibi programlar vasıtası ile ses
kartı olan bir bilgisayar, mikrofon ve hoparlör sevdiklerinizle ücretsiz
telefon görüŞmesi yapmanız için yeterlidir.
Kurumsal kullanıcılar için ise IP telefon resmin eksik olan ancak en
güzel ve kullanışlı parçası telefon görüşmelerinin de Şirketlerin toplam
verimliliğini ve karlılığını artıracak unsurlar arasına katılmasıdır.
Kurumsal kaynak planlaması (ERP) ve müşteri iliŞkileri yönetimi (CRM)
paketleri, muhasebe programları, e-iş, web sunucular, file server,
e-mail, faks gibi pek çok uygulamanın telefon sistemi ile tam entegre
çalıştığı bir sistem. İhtiyaçlarınıza paralel hemen her türlü uygulamayı
geliştirebileceğiniz açık bir yapı. Hem bireysel kullanıcılar gibi
telefon giderlerinizi azaltırsınız hem de geliştireceğiniz yeni iş
modelleri ile verimlilik ve karlılık elde edersiniz.
IP telefon sistemlerinde, telefon makineleri de bilgisayarlar gibi
Ethernet portları üzerinden yerel alan ağınıza bağlanırlar. Telefon
santrali işlevini yerine getiren Soft PBX ile bu ağ üzerinden
haberleşirler. IP tabanlı olmaları nedeni ile ERP-CRM paketlerinizle,
muhasebe programlarınızla, e-iş uygulamalarınızla, web sunucularınızla,
e-mail sunucularınızla, çağrı merkezi yazılımlarınızla rahatlıkla
etkileşimli çalışabilirler. Örneğin müşterilerinize vereceğiniz müşteri
kodu ile onları daha cevaplamadan tanıyabilir ve müşterinize ait
ödeme,sipariş,sevkiyat gibi bilgileri çağrıyı cevaplayan kişinin
ekranına yansıtabilirsiniz ve hatta canlı bir operatör ihtiyacı olmadan
müşterilerinize bekledikleri sevkıyatların son durumunu, cari
hesaplarını telefonda bildirebilirsiniz. Fakslarınızı ve sesli
postalarınızı e-mailleriniz ile birlikte dünyanın her hangi bir yerinden
alabilirsiniz. Sahip olduğunuz yetkiler çerçevesinde seyahatte iken
bile ofisinizdeki telefonunuzu kullanabilirsiniz. PALM cihazınızla GPRS
üzerinden Internet vasıtasıyla telefon görüşmelerinizi yapabilirsiniz.
Tüm ofisleriniz arasında kurulan bir IP telefon sistemi ile farklı
yerlerde de olsalar aynı sistemin bir parçası olmalarından dolayı
tamamını tek noktadan yönetebilirsiniz. Dahili abonelerinizin performans
değerlendirmelerini ve konuşma trafiklerini raporlayabilirsiniz. Ayrıca
sizi arayanları da raporlama imkanına sahip olursunuz.
Internet in eriştiği her noktaya siz de ulaşırsınız. Peki IP telefon
sistemi kullanmayan, Internet ve bilişim teknolojilerine yatırım
yapmayan iş ortaklarınız ve müşterilerinizle nasıl haberleşeceksiniz?
Bunun cevabı da kapı (gateway) olarak isimlendirilen mekanizmalar. Bu
kapılar da PSTN ve IP sistemler arasındaki geçiŞleri sağlarlar.
IP telefon ile birlikte telefon için ayrı bir kablolama yapmanıza gerek
kalmaz. Ancak ERP-CRM paketleri, e-mail, web sunucu, e-iş vb.
uygulamalarınızla birlikte aynı ortamda IP olarak Soft PBX ile
haberleştiklerinden daha güçlü backplane ve forwarding değerleri olan ve
ağdaki trafiği sınıflandırabilecek (QoS) nitelikli anahtarlar (switch)
kullanılmalıdır. Böylece hem ağınızda dar boğazlar yaşamazsınız hem de
ses paketleri önceliklendirildiğinden telefon görüşmelerinizi sağlıklı
bir Şekilde yapabilirsiniz. Ayrıca Power over Ethernet (Ethernet
üzerinden enerji beslemesi) desteği olan anahtarlar (switch) ile her bir
IP telefon seti için bir de adaptör kullanmanıza gerek kalmaz.
Tekrarlamakta fayda görüyoruz. Günümüz insanın vazgeçilmezleri telefon
ve Internet; telekomünikasyon ve biliŞim teknolojilerinde yeni bir çığır
açtılar ve kimse bunun dışında kalamayacak : IP telefon.
Dünyamız düşündüğümüz kadar büyük mü? Internet yalnızca bir eğlence
dünyası mı? Bu ve benzer pek çok soru IP telefon teknolojisi ile
birlikte cevaplarını buluyor. Telenet İletişim olarak telefon ve data
haberleşmesi teknolojilerindeki bilgi birikimimiz, tecrübelerimiz ve
çözümlerimizle size doğru cevapları bulmanızda yardımcı olacağız.